Trees zei ooit over haar werk: “ik wil mijn emoties kunnen overbrengen”. Daarmee bedoelde ze niet enkel haar persoonlijke behoefte, maar ook de maatschappelijke relevantie van haar werk. Het gaat dieper dan enkel kunst.
Haar persoonlijke ontwikkeling is onlosmakelijk verbonden met gebeurtenissen in de wereldgeschiedenis. Haar jeugdjaren beleefde ze in koloniaal Nederlands-Indië. Daar maakte ze de Tweede Wereldoorlog mee en verbleef in het Jappenkamp. Na terugkeer in Nederland beleefde ze de tijd na de oorlog met de wederopbouw van Nederland. Toen waren er de zestiger en zeventiger jaren met hun vrouwenemancipatie, ontkerkelijking en individualisering. En vervolgens het leven van een Hollandse familie in een Limburgs dorp met zijn eigen tradities en cultuur. Al deze indrukken van buiten moest ze vertalen in haar eigen leven en drukte ze uit in haar artistieke werk. Haar werk kreeg daardoor een unieke diepgang. Haar werk nodigt ons uit om als in een spiegel je eigen persoonlijke levensverhaal te herkennen. Roept op tot bezinnen en dialoog met jezelf. En met anderen het gesprek aan te gaan over thema’s, zoals conflict, spiritualiteit, emancipatie, traditie, de relatie met jezelf en met de wereld om je heen. Ongeacht leeftijd of herkomst; Trees pakt je bij de strot en zet je aan het denken.
Trees Ruijs: biografie
29 augustus 1925 | Trees Ruijs wordt geboren in Maastricht |
1928 | Haar vader neemt een baan aan als leraar op een HBS op Java en zo brengt Trees haar jeugd door in Nederlands-Indië, waarvan de invloed in haar latere werk getuigt. |
Zoals alle Nederlanders wordt haar familie geïnterneerd in Japanse kampen vanaf 1942 tot de bevrijding 15 augustus 1945, vader, moeder en hun 8 kinderen overleven het Repatriëring in 1946 | |
Familie Ruijs vestigt zich in Delft | |
Trees begint haar 5-jarige studie schilderen aan de Koninklijke Academie in Den Haag, hier ontmoet ze Jan Vonk die een jaar later aan dezelfde studie begint | |
1955 | trouwen Trees en Jan en krijgen 6 kinderen |
1958 | verhuizing naar Heerlen omdat Jan een baan aanneemt als grafisch vormgever bij de toenmalige Staatsmijnen, het latere DSM |
1962 | verhuizing naar Ubachsberg Kerkstraat 39 |
1968 | Trees begint weer te werken, ze maakt wandkleden omdat ze naaiwerk beter kan laten liggen in een kamer in het woonhuis met nog kleine kinderen |
Over haar werkzame leven is op andere pages op deze site veel informatie te vinden. Zie Trees Ruijs: Leven verbeeld. | |
2006 | Zowel Bart, jongste zoon, als Jan overlijden in dit jaar |
2013 | Omdat Trees’ ogen te slecht zijn geworden om nog te kunnen schilderen begint ze te schrijven en in dit jaar komt haar eerste boek uit “Het uitgeleende kind” |
2015 | Het boek “EEN VROUW, DRIE SOLDATEN, EEN REVOLVER” wordt uitgegeven, eveneens in eigen beheer |
2015 | “Terugblik op de Jappentijd” wordt uitgegeven door Wbooks |